Tobins.se © 2007                    

Stormfågel
Bavaria 41H

 

 

Trevliga seglatser och andra händelser

Förutom de sedvanliga tripperna längs Bohuskusten och de Danska hamnarna har vi gjort några trevliga seglatser.

Hemsegling från Breege, Norska sydkusten, Bornholm, Gotland, Göta Kanal...

Under varje segling kommenterar vi våra erfarenheter som kan vara både positiva och negativa.

Sen beskriver vi även lite av de olyckor (andra kallar det misstag och ovännerna kallar det klantighet) som vi råkat ut för. Att dela med sig av sina misstag är viktigt.

Blixtnedslag i masten i Karskrona hamn

Under sommaren 2009 drabbades vi av en direktträff av blixten i masttoppen. VHF-antennen försvann i ett gnistregn. Det som klarade sig var plottern, VHF-enheten och ekolodet. Resten av det elektriska fick skador på ett eller annat sätt. 

  

Förintad antenn med söndertrasasd kabel innebär arbete på hög nivå.

Nedslaget splittrade antennen och böjde beslaget. Det har varit en hel del pyssel med att hitta alla felen. Exempelvis insåg vi inte att generatorn och laddningsfördelaren inte fungerade korrekt vilket gav upphov till att spänningen på startbatterikretsen var över 19V med knallgasbildning som följd. Som tur var upptäckte vi detta innan vi gick in i Göta Kanal med längre motorgångstider. Efter ett tag slutade generatorn fungera helt och hållet. Fortfarande ett halvår efter nedslaget finns lite elfel kvar. Har försökt att beställa delar till instrumentpanelen eller en helt ny sådan av Bavaria. Detta verkar vara ett större problem att ordna än själva elfelen. 

Efter en del strul så kom ersättningspanelen efter ca 1 år. Givetvis var det inte bara plug and play.....Det blev till att kapa och dra om kabel för kabel. Det finns många orginalkablar och så finns det lika många extra "anonyma" kablar som man får ringa in. Det tog ett antal timmar. Efter att till slut fått in den nya panelen så kan vi återigen se vad som är på och av, se hur mycket vatten vi har i tankarna och få samtliga detaljer avsäkrade med korrekta säkringar. Bästa av allt är väl att den svarta spruckna 220-anslutningen nu är fjärmad....

Ett nytt projekt har däremot fötts.....omdragning av elkablar.
 

Svajankring med förhinder

Ett snöpligt avbrott fick göras i samband med svajankringen inför inmundigande av en en lätt frukost. Allt inleddes med att båten stod på sniskan i leran i Rörö hamn. Det hade blivit lågvatten under natten. Idogt arbete med winshning och fullt segelställ resulterate till slut att vi kom loss ur leran. Fruktost hägrade! Ut ur hamnen (fast det blev stopp i leran en gång till på vägen förbi bryggnocken i hamnen) och sen ner med stävankaret. Efter 5 m försvan ankaret fort då kättingen gick av! Bra att ha ett andra ankare i aktern. Frukost blev det men bryderier om kättingbrottet grumlade morgonens siesta. Väl hemma i drog vi ut kvarvarande 50 m kätting som visade sig vara intakt förutom änden vid brottet och den fastsatta ändan i det rostfria båtbeslaget. Korrosionen i änden av kättingen i båten var lätt att förklara. Ett rostfritt beslag mot en kätting i bonnjärn är ingen bra kombination om man sköljer med saltvatten. Sen fick även kättingbrottet sin förklaring. I botten av ankarboxen låg det ett par rostfria brickor som jag tror legat i lite saltvatten och samtidigt varit i lokal kontakt med kättingen. Sensmoral; kolla kättingen varje år innan säsongen börjar. Skönt att det inte skedde på natten. Visdom kostar eller vad det heter? Sensmoral två; en olycka kommer ofta inte ensam. Sensmoral tre; Hustrun får alltid rätt. "Vad var det jag sa"!

 

Julbordssegling

Varje år brukar vi ta en segeltur till någon hamn med möjlighet till strömanslutning för att inta ett gemensamt julbord i båten. Ofta blir det Vinga eller Käringön. Gullholmen har även bevistats. Det som är ett måste är julgrisen som då skall pryda bordet. Efter julbordet packas han ner och får först se dagen ljus nästkommande år.

    

Julgrisen på bordet vid julbordet på Käringön 2006. Gott om plats i hamnen.

Ett minne som osökt kommer upp är julbordet på Gullholmen 2003 där Skottarn extra öppnade bastun för oss. En härlig julbastu med dopp i havet till lokalbefolkningens nöje...

Visby 2009

Tanken var att segla runt Gotland - en liten ö i Östersjön. Men tiden rinner iväg och besättning skall skiftas och tider får ändras. Det blev bara Visby och Klintehamn. Dock besökte vi Visby under "vecka 29". Vi trodde Östersjön var förskonar från detta begepp - men icke. Man kommer osökt att tänka på vem som är i buren - apan eller jag. Dock var det betydligt lugnare på natten än vad brukligt är på västkusten. Alla varningar från rutinerade Gotlandsseglare kom på skam. Det gick att bevista hamnen även under v 29 dock inte i inre hamnen. Överseglingarna skedde i lugnt väder med både sol och lagom vind. Någon måste tydligen ha gjort något fel?

       

Vi fick se den klassiska dimbildningen pga av uppvällande kallt vatten invid land och algblomning.

Minnet av Visby är att det är en välordnad hamn, om än lite dyr (kanske att förvänta). Det är väl värt ett besök och avsätt gärna en eller två dagar för rundvandring i centrum och glöm då inte parken. 

       

De mest fotograferade taken i Visby. Hustrun gör en noggrann inspektion av varje träd i parken. Det finns även 100-tals blommor - som inte missades.

Anholt 2008

Har seglat till Anholt ett antal gånger både under och utanför säsong. Utanför säsong kan rekommenderas. Anholt kan ändå inte uteslutas helt under sommarmånaderna. Ett besök då och då hör till. Vid den senaste seglatsen startade vi från Öckerö på söndag eftermiddag och anlöpte Anholt hamn kl 0700 måndag morgon. Under efternatten hade vi mottagit nav-varning om snabbt omslag till nordlig styv kuling någon gång under morgontimmarna. Skönt att angöra han innan kulingen och få en lugn förmiddagsslummer med vinden vinnande i riggen. Efter endast en timmas sömn blev vi "uppknackade" av grannbåten som hade omtanken att meddela "nu lägger vi oss längs kajen - skall ni hänga på?" Efter en timma var kulingen ett faktum och en tacksam tanke gick till vår båtgranne som väckt oss ur vår knappt påbörjade förmiddagsslummer. Anholt hamn ger inget vidare vindlä från annat än ostliga vindar.

     

Kuling i Anhholt hamn med vindbyar uppemot 26 m/s.

 

Platta fendrar i Farsund

En av de bättre hamnarna jag besök är otvetydigt Farsund. Denna hamn är ett måste om du passerar syd-Norge. Fri hamn och fria frallor till frukost. Då kan man till och med passa på att bunkra lite mat och dryck. Visst kostade en bib uppemot 400:- men det var det värt.

Vid vårt besök 2007 fick vi under natten en "liten norsk SO kuling". Det började så smått att hissa vid bryggan då vattnen är djupa och inget stoppar vågorna förrän de träffar land. Vi låg innerst av tre relativt stora båtar. Med vinden i som trycke in båten mot land och vågorna som lyfte fendrarna över kajen blev det ett ständigt passande. Givetvis nåddes kulmen ca 03 - på natten då man hellre vill sova. Många i de intilliggande mindre motorsnäckorna ställde upp diverse stolar på kajen och kamperade i land under det värsta skvalpet. När det tryckte på som mest och vi hade börjat acceptera att det får bli lite skador i gelgoaten fick vi se en oanvänd fenderkula - modell större hängande i mantåget på den yttre norska båten. Sagt och gjort, fenderkulan lånades och en allmän aktivitet vidtog där vi cm för cm tryckte ner fenderkulan mellan kaj och skrov. Så många norska händer har nog aldrig varit på båten samtidigt. Kl 0900 kom frallorna, vinden hade lagt sig och fenderkulan återlämnades. Så man kan sammanfatta det hela med - trots allt en trevlig kväll.

       

Regn...mycket...att förvänta.                         Lugnet före stormen.

 

 

 

 

 

Väderöarna - utanför säsong

Om jag får välja att bara göra en seglats till så blir det nog Väderöarna, men inte under semesterperioden. Väderöarna skall besökas under tidig vår med begynnande fågelliv och i övrigt helt tomt. Då kan man höra havet häva och finna lugn och ro. 2003 seglade vi dit i samband med att isen gick i hamnen och solen tryckte på i ett fantastiskt högtrycksväder. Inte mycket vind utan det blev en hel del motorgång. Ett större område med drivis fick rundas vid Brojorden angöring. Sen var det fritt.

     

Lite is i Grundsunds hamn var det som då var vår vinterhamn. Men ut kom vi. Sen var resten bonus. Färgsättningen var obeskrivlig. Korten ljuger inte, det var otroligt färggrant. Ljuset i början av mars är lite annorlunda med klarare sikt.

     

På hemresan gjordes ett strandhugg i södra skärgården. Vi blev beskådade av ett 50-tal sälar som följde oss mellan öarna. Enda nackdelen med segling i högtrycksvädret var den svaga vinden. Mycket motorgång blir det.

 

Göta kanal

En trevlig upplevelse som kan göras då och då. Det var 10 år sedan kanalen bevistatdes. Minnet av kanalen var då mycket regn men vackert. Denna resa bjöd på motsatsen idel sol med undantag av en kraftfull hagelby i Vänersborg.

        

Kanalen bjuder både på stora och små slussar. Om man kan välja är det enligt min mening en fördel att ta Göta älv medströms. Iofs blir det lite fler uppåtslussar totalt sett med en öst till västresa vilket i gengäld kräver lite mer aktivitet.

Man skall inte ha bråttom. Passa på att bevista olika utflyktsmål längs kanalen. Vadstena bör inte missas. Även en avstickare i Vättern är på sin plats. Vänern skall ges en egen semster.

         

Läckö hamn har ett begränsat djup men på piren vid inloppet till hamnen finns en nivåmåttstock som visar aktuellt djup i hamnen. Vi har tidigare backat ur hamnen med bottenkänning men detta år 2009 var vattenståndet högt och Läckö hamn bevistades.

Vänerpassagen är dryg med motvind. Vi hade tur och hade en mycket fin undanvind i de kraftfulla åskbyarna som kantade vår resa från Läckö till Vänersborg. Välj därför lämplig överfartsdag för att undvika kryss. Sjön blir krabb i Vänern och det blir lätt stampigt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benen domnar efter ett tags sittande i stolen. Men radarn blev bytt till slut. Hittade en begagnad nästan oanvänd på blocket för 5000:-. Kabelbytet i masten var knöligt då kabeln fastnade och fick dras fram och åter. Till slut slapp den igenom Lite diskmedel gör ofta susen. Slapp dock att dra om kabeln i rufftaket.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länkarna invid brottet. Den som gick av var tydligen ännu tunnare.

 

 

 

Lugn morgon i hamnen på Käringön.

Ensam vid kaj i Grundsunds hamn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lindesnäs rundas i i liten SV kuling åt bägge håll. Betydligt bekvämare vid slör med ostlig kurs fast lite längre österut kom vi för långt från land och körde in i motströmmen. Håll "nära land" så går det bra.

Det går att komma under bron vid Lillesand...fast det såg inte ut att vara särskilt stor marginal. Det står 19 m vid bron och masthöjden är 18,3 plus antenner. 

Gott om plats i Strömsund.

 

Mängder av förföljande säl. De dök och kom upp intill båten allteftersom vi kajkade omkring mellan öarna.

Bättre än så här kan det inte bli.

 

 

 

Vackra vyer med både grönska och böljande åkrar.

I Karlsborg hade vi första parket till den utekonsert med unga lovande? lokala rockband. Om första parkett var en fördel beror på vilken inställning man har till kraftfulla ljudupplevelser.

När ljudnivån var som högst lämnade vi platsen....

Kanalturen avslutades vid Operan och Göteborskalaset. Vi fick en plats mellan de andra kulturhistoriska båtarna längs den yttre kajen. Vi deltog dock inte i den uppvisning som de relika båtarna företog under dagen.