Tobins.se © 2007                    

Stormfågel
Bavaria 41H

 

 

24-timmars

Vi har seglat 24-timmars sedan 1991 dels med vår tidigare båt Maxi95an BANG och dels med vår nuvarande skönhet. Oavsett vad syftet är för att deltaga så kan man konstatera att detta är ett mycket bra sätt för att förbättra båten vad gäller funktion under gång för matlagning, sömn, segling, mm.

24-timmars går av stapeln både på våren på hösten. Sedan 2009 finns möjlighet att även segla vinter 12-timmars.

Syftet med att segla 24-timmars kan vara många men det är ett trevligt sätt att umgås över en gemensam aktivitet som förhoppningsvis engagerar alla. Dessutom bjuds man alltid någon gång på vackra scenarier som man normalt annars missar. Att det finns ett litet tävlingsmoment i det hela skall man inte neka till. Vår mest lyckade insats var vinterns 12-timmars där vi klämde 81 distans. Detta kan jämföras med vår mest stillsamma segling som inte gav mer än 80 distans på 24-timmar. Notera att vi inte kallar det en dålig segling då alla hade en trevlig samvaro med god sömn och god mathållning. Det fanns dom som hade stressat betydligt mer än oss på denna segling. 

Innan första seglingen ansökte vi om ett SXK-tal då vi inte hade något LYS-tal. Detta ansökte vi enkelt genom att fylla i en blankett som vi laddade ner från SXK-hemsida. Kostade ingenting. SXK-tal = 1,26. Som alltid är det ju för högt när man kommer långt ner i resultatlistan och för lågt om man verkligen skall beskriva vilken vinthund som Stormfågel verkligen är!?. 

Man kan konstatera att det är lite svårare att segla upp till sitt SXK-tal på 1,26 med Bavarian som kräver mer aktiv segling än den gamla Maxi95an som var bekväm att segla oavsett vindstyrka. Bavarian kräver mer passning och frågan är om vi med nuvarande segelställ ens är i närheten av att kunna segla upp till SXK-talet. Vi har faktiskt fortfarande kvar ett Bavaria standardstorsegel. 

12-timmars              30 maj

24 timmars               5 - 7 juni

12-timmars               31 augusti

24-timmars               4 - 6 september

12-timmars               28 november        

Kalendarium 2015 för intresserade - skulle vara kul med fler Bavarior.

En liten videosekvens från 12 vinter 2014

 

http://youtu.be/XmD6vEmNiJE

Vad som kan vara bra att fixa....

Sjökojer

Sjökojerna skall om möjligt placeras mittskepps i båten men detta låter sig inte göras i vår Bavaria. Akterkojerna fungerar trots allt mycket bra med tanke på krängning och sjögång. Endast lite extrafiltar för stöttning i sida så man inte rullar omkring fritt i dubbelkojerna. Nackdelen är att man i princip sover med örat mot vinscharna. Öronproppar kan vara att rekommendera. Nattseglingar med kryss ger ofta ett begränsat tillskott till sömnbanken. I sidokabinen har vi klätt in en extra skiva som ställs på högkant längs den undre enkelkojen. Förpiken utnyttjas över huvud taget inte under gång.

Matlagning

Här måste man ha ett strategiskt tänkande. Först måste man se till att bjuda med en gast som är kunnig i matlagningens konster och som är tolerant mot sjögång. Innan seglingen fördelas arbetsuppgifterna efter kvalifikationer.....och se det finns en uppgift för alla! Helst skall kocken inte förstå att det varit planerat i förväg.

Skämt åt sido så är det viktigt med mat. En kardanupphängd spis är ett måste liksom att man planerar för olika matalternativ om extremt jobbigt väder skulle uppstå. Det behöver inte vara en sjurätters middag men gärna lite varmt är att rekommendera. Varva detta med obegränsat med småtugg såsom frukt (detta är en omskrivning för choklad i vår båt), morötter, bananer etc...

Det man saknar är vettiga avställningsytor för kaffekoppen, tallriken eller övriga matlagningsattiraljer. Här finns mycket utrymme för innovationer.

  

En frivillig kock är guld värd. Pyttipanna är en klassiker. Det verkar som om kocken även har börjat med disken. Ett alternativ är engångsprylar.

Ljus inne

Ofta skall man ner på natten för att fixa och dona lite. Vi har dock lite för starka ljuskällor i båten. Här skulle lite svagare ljuskällor sitta fint som ett komplement. Det tar trots allt 20 minuter innan mörkerseendet är åter... 

Säkerhet

Säkerheten skall alltid tas på största allvar. Ofta är det härligt väder men emellanåt blir det mörkt och blåsigt. Att inte trilla överbord är som alltid det viktigaste, därefter flytväst. Vi låter alltid våra kopplingslinor längs däck vara monterade. Annars kommer dom aldrig på plats innan dom behövs.

         

Typisk nattvy under vårseglingen. I princip blir det aldrig mörkt.

Vaktschema

Att sätta ihop ett vaktschema är bra ur flera aspekter. Blanda sammansättningen på personer så att alla kan umgås med alla i olika konstallationer. Umgänget är otvunget och det finns alltid ett samtalsämne. Sen är det viktigt att veta när man skall ha sin vakt så att tiden fördelas tidigt på ett tydligt sätt. Här har skepparn ett ansvar att planera seglingen efter besättning och väder. Kombinera nattvakterna med en van och en mindre van om så krävs. Fundera även ut vilka sträckor som är enkelnavigerade och låt dom mindre vana köra sina första nattpass på sådana sträckor. Alla måste få chans att växa. 

          

Vaktscheman blir viktigt när det regnar. Bilderna tagna vid samma tillfälle. Blött och kallt eller varmt och torrt?

 

Utdrag ur våra loggböcker från våra seglingar (hoppas att någon skall frestas att börja segla 24-timmars)

 

24-timmars våren 2011  En 24-timmars i lättvind och sol

Starten fick skjutas upp en timma då bilen dog i färjkön ut till Öckerö. Som tur var kom en av gastarna med bogserlina så det var bara att koppla på och åka med. Men vinden var fint NV-ig upp till 8 m/s. Tanken var att runda Läsö. Söderut till mot Kobbersgrund i avtagande vindar. Stilla och lugnt.

Vinden dör och strömmen sätter in mot öst. Det är med stort besvär som vi rundar Kobbersgrunds ostboj i den dryga 1 knop starka strömmen. Det blir helt omöjligt att sträcka mot väst söder om Läsö. Retur norrut. mpt Läsö NV-flak

De går inte fort....men det blir en otroligt vacker morgon.  Sen rundar vi flaket och sydvinden kommer och räddar några extra distans. Det blev precis en 0,5 distansminuter längre än 12-timmarsseglingen helgen innan.  

12-timmars våren 2011 En riktig fin 12-timmars...trots prognosen om regn

Kulingvarning med västliga vindar vridande till syd följt av regn. Tillfälligt måttliga vindar under förmiddagen. Jo så blev det. Västan låg på fint så planen var söderut tills vridet mot syd kommer. Vridet kom vid Klåback, eller rättare sagt 30 minuter för tidigt. Det blev lite "sega av" får att nå upp och runda ön. Desutom var det strömt och skvalpigt så det var svårseglat. Men sen kom belöningen och vi fick en fin slör i retur till Öckerö. Det var först efter några timmar som sjön gick upp men det kunde man ju stå ut med.

Förmiddagen bjöd på frisk västan mellan 8-13 m/s med strålande sol. Vi sträckte väl upp till Kungen WP 32.

12-15 m/s i häcken med risk för regn....men regnet släppte först in över land. 

Totalt hann vi med 74,6 sjömil trots att vi bromsade in kraftigt i lä av "södra skärgårn". Det hade varit bättre att gena ut till Trubaduren efter Valö norr om Kungsö. Vi hade gott och väl sprängt 80 vallen då...man lär så länge man lever.  

Effekten av bottenrengöringen var svår att utvärdera då det mesta hade rört sig i de rådande vindarna.

Nu skall planeringen inför den kommande helgens 24-timmars påbörjas. Prognosen talar om svagare vindar och sol....men vi har inte sett det än.

Loggbok Stormfågel 24-timmars hösten 2007

 

18 00. Lugn start i all ensamhet vid Rossbådan (20). Gulaschsoppa intas på väg ut till Vinga angöring(6). DMI spår nordliga vindar vridande mot no till ost och därefter tilltagande sydliga vindar. Enligt vår inhyrde navigatörsexpert är taktiken enkel - Hirsholm sen till Skagen på en NO. Sen åker vi hem på sydvinden. DVS bara att åka med. Vindhålen kommer ju också att vara på svenska sidan.

 

Tänder lanternor kl 21. Fantastisk segling i fullmåne. Resan går som planerat. Vår inhyrde navigatörsexpert höjs till skyarna. ”Rundar” Hirsholm (104) kl 00: 00 i avtagande nordlig vind. Det är nu som NO-vinden skall komma???? Prövar en stund ner mot Nordre Rönner men gör bara 2 knop i motströmmen så det blir Skagen i stället. Nordosten och osten skall ju komma...

 

Vinden vrider mot nv! Så efter en del kryssande kommer vi att sträcka mot Skagen fast på fel bog! Experten har nu gått och lagt sig och tar inte längre ansvar för vindskiftena. Vinden avtar och avtar och avtar. Rundningspunkten (101) utanför Skagens hamn nås med ett nödrop kl 04:44. 10 minuter senare hade det inte funnits vind nog att nå punkten i den nordgående strömmen. Vi driver vidare ut mot Grenen och i den fantastiska gryningen äts frukost. Experten vaknar åter till liv och kommer upp med helt nya strategier. ”Vi skall inte segla på vinden utan vi skall i stället åka på strömmen”. Vi skall bara ta oss norr om grenen så åker vi hem på den jutska strömmen. Släcker lanternor kl 0600 samtidigt som laddning görs av batterier i 30 minuter

 

Strömmen nås och farten ökar med 400 %. Efter några timmar kommer sydvinden. Tilltron till experten återhämtar sig och nu börjar vi prata om att segla på vinden igen. Vi får till och med reva. Når Pölsan (4) kl 12:45 i en underbar solig segling i en öppen bog. Kan inte vara bättre. Experten ägnar nu mycket tid åt kakätande. Han är även expert på bakning av äpplekaka. Han påstår att äpplena är lokalt producerade (en viss misstanke om äpplepallning sprider sig i besättningen).Fortsätter in mellan Hyppeln och Rörö och möter vår första 24-timmarsseglare i sundet. Måvholmen (18) kl 13:40 rundas och vi seglar vidare mot Björlanda kile(14) som rundas 14:25.

 

Stämningen är nu mycket god. Experten har nu åter vårt fulla förtroende och efter äpplekaksätande har även kvalitéer inom segeltrimning framskymtat. Med viss diskretion ges vissa kommentarer om trim som innebär att fysiskt ansträngande aktiviteter måste företas. Detta har tidigare alltid nogsamt undvikits eftersom seglingen i mångt och mycket är en social aktivitet?! En i övrigt odramatisk resa till Sillesund (16) som rundas i 2 knops medström kl 15:30.

 

Genar mellan öarna norr om Sillesund  ut mot Hätteberget. Strömmen är stark och seglingen är knepig. Men till slut nås Hättebärget (2) kl 16:40. Länsar in mot målgäng vid Åstol (3) kl 17:30.

 

Genuan rullas in samtidigt som vi passerar en herrelös båt på sv sidan av åstol. Vi stryker storen och går tillbaks tajt akter om L28an. Ingen person syns vare sig i sittbrunn eller ruff. Ett försök görs att borda men avbryts då rullar en del och viss risk finns för personskador vid ett sådant försök. Vi larmar SR via VHF samtidigt som L28an ränner upp på Åstols klippor. En man dyker upp ur ruffen men agerar ologiskt. Folk stöter till från land med långa störar och "petar" båten runt klipporna. Till slut lyckas andra 24-timmarsdeltagare som redan angjort hamnen att från land hoppa i båten och ta en sjunkande L28 in till hamn. En något mer dramatisk upplösning av seglingen än vad som är brukligt.

27/11  12-TIMMARS

Start kl 0730.

-7C NO 10 m/s. Halv stor och 3/4 genua. Prognosen pekar på stadig NO tilll ONO tom något ökande. Bekväm segling planeras, mycket kläder livlinor.....Inga andra segelbåtar i sikte. Planen är norrut i 5 timmar därefter retur söderut. Syftet är att se ett vackert Bohuslän i vinterskrud. Gästgasten Fritiof P har ett dolt ess i rocken; Skidglasögon - han triumfar allas klädselval. 

     

Gryningen blir vacker med ett annorlunda ljus med snöklädda öar. Till slut kommer solen och värmen stiger. På sina ställen steg sjöröken som slingrande älvor. Vinden ligger stadigt på ONO med relativt bra drag i gatten mellan öarna. Vid småstänk bygger isen på mantåg och segel. Det rasslar till ganska bra när isen släpper vid slagen.

     

Att gå upp på däck kan bara göras med livlina! Sikten genom vindrutan blir glansartad. Det blir ca 1 cm isbark över hela däcket. Turligt nog är vattnet så pass varmt att större sjöar emellanåt smäter av isen. Småstänket bygger mer. Efter passagen av Marstrandsfjorden med vindbyar på upp emot 15 m/s visar sig Bohuslän från sin bästa sida.

          

Att flytta skotpunkterna blev svårt frampå dagen. Någon högre kvalitet på segeltrimmet blev det inte.

 

   

Vindarna var svaga i lä av Orust. Ett par distans längre norrut snöade det kraftigt. Järnskär rundades och pyttipannan sattes på spisen. Detta är ett obligatorium.

     

Returen söderut mot Rörö blev en behaglig slör i vacker solnedgång. Rörö angjordes och el fanns att tillgå...Tack till hamnvärden! Som tur var fanns det en del platser kvar i hamnen. En båt med vinschproblem hade angjort hamnen tidigare under dagen och förberett grillarna och glöggen. Vi var totalt 4 båtar på Rörö med 14 personer som under kvällen klämde ihop sig i salongen på Tootiki. Erfarenheter om kläder och frusna skot utbyttes. En del skrönor drogs sannolikt också.

Söndagen bjöd på något mildare väder med lätt yrsnö. Hemseglingen blev odramatisk.

   

Det jobbigaste var att packa ur båten då det fortfarande var mycket isigt på däck. Bilden gör inte problemet rättvisa....

Slutsats. Vintersegling är något som man inte bör missa.

Maratonlista........

Varje år ackumuleras den seglade korrigerade distansen i en maratontabell. Det finns både en rikstäckande tabell och en för respektive krets. En icke allt för djärv gissning är att placeringen speglas av inversen på skepparens ålder eller hur man nu skall uttrycka det.

Själv är jag 53 år och innehar 20 platsen i västkustkretsen maratontabell......med inseglade 3376 M...

 

 

 

 

Översikt över punkter på västkusten.

 

Schematisk bild över sträckor norr om Läsö

Blankett för SXK-tal finns på 24-timmars.nu under "inför seglingen" "handikapp".

 

Uddevallabron i soluppgång.

 

Dags att tända lanternor. Typiskt kvällsvy vi höstseglingarna.

 

Att ta hänsyn till strömmen är lika viktigt som att fundra på kommande vindskiften. Strömsättningen som ses på bilden är från Läsö ränna och den var över 2 knop i sydgående riktning.

Full aktivitet vid skrivbordsseglingen som är ett bra sätt för att lära sig reglerna. 24 timmar avverkas då på bara 2,4 timmar. Ingen sjösjuka noterades bland besättningarna.

 

I seglingen ingår att notera möte med andra 24-timmarsseglare så att loggböckerna kan stämmas av mot varandra. Tveksamt om detta var en 24-timmarsseglare.

12-timmars våren 2010

En otroligt vacker dag med sol och västliga vindar mellan 5-14 m/s. En fin kustsegling till Måseskär med en inomskärsretur till Öckerö. Totalt 79,5 M på 12h 55 min.

24-timmars våren 2010

Ett vackert vindstilla dygn. Lite vind i starten och sen dog fläkten. Det var lite nervöst att i mörkret driva omkring mellan bränningarna NO om Tistlarna in mot Kungsö. Lite vind i slutet innan målgången på Läsö. Så lite seglat blev det. Fast det blev kortare än 12-timmarsseglatsen 75 M.... Ser redan fram emot höstens 24-timmarssegling!

24-timmars hösten 2010

Jaha...ännu massa vindhål i vår väg. Det blev inte mer än 88 M vid höstens segling. Om man lägger samman vårens och vinterrns 12-timmars så seglade vi på dessa två seglingar 161 M medan vi på vårens och höstens 24-timmars seglade 163 M. Det får nog till lite nya strategier. Under 100 M är lite klent.

Dock var natten fantastisk med en stjärnklar himmel. Speciellt var även de gäng (4-5st) tumlare som under natten följde oss kloss intill aktern och var synliga i lanternans sken - häftigt!

Soluppgång efter en klar natt.

Rundningspunkt 35 Måseksärs västra udde rundas strax efteråt.

Ostlig vind ger vackert vindlä. 50-100 sälar syntes på Svartskär söder om Måseskär.

2011

Fokusering.......

Trångt i hamnen på Läsö, men det får alltid plats en båt till.

 

En buffe på Lyngfelts Krog där även andra färdigheter än segling framskymtade. Några uppskattade "sjömansvisor drogs av" till allmän uppskattning!

 

En inte alltför ovanlig syn . Tumlare som leker kring och under båten under nästan en halvtimma. 

Planering kvällen innan med färska prognoser.

Tidig start kkl 0600.

Valö WP 28 "rundas" vilket blev den sista stilla stunden före segling i fritt vatten.

Klåback WP 44 rundas i en desperat kamp med motvrid och strömsättning. Efterklokt sagt är att man alltid skall ligga upp en bit över för att kunna hantera dylika motvrid

Lilleland stod kvar på sin plats.

Kocken i full färd med att brassa käk efter genomförd segling. Sanningsenligt så blev det ingen lagad mat under den något ostabila segelturen. Frukt i form av Marabou Helnöt stöttade blodsockret och sen var det kaffe, öl (numera lättöl) och kockens specialmackor som utgjorde matsedeln för dagen.

 

 

Den 27 November 2010 är det det dags för 12-timmars!

Planeringen har börjat. Hittills har 4 båtar anmält sig. Fler kanske är på gång...det blev 7 båtar.

Två båtar kom inte ur hamnen i Skärhamn pga av alltför tjock is.


 

Lite bistert men rätt klädsel löser allt..

Test av lanternor kvällen före start. Det blir väl så mörkt på vinterns 12-timmars som på de ordinarie 24-timmarsseglingarna

Fritiof med sina skidglasögon....

Vila utan sress....absolut lugn utan att svettas!

I Mollösund var vinden obefintlig..

Grillning när den är som bäst?

Att det kan vara svårt att få den löpande riggen att fungera är uppenbart då man såg Lilla Annas rigg. (Foto Fritiof P) 

Vår segling den 1 advent....

Resultatlsitan finns på www.24-timmars.nu/vastkustkretsen