Tobins.se © 2007                    

Stormfågel
Bavaria 41H

 

 

 

Stormfågel - Startsida

 

Välkommen till Bavaria 41:an Stormfågels hemsida. Nedan finner du lite smått och gott om vår Bavaria 41:a, vad vi har gjort för förändringar och vilka idéer vi har för förändring i framtiden. Lite sköna foton har vi pressat in för inblick i hur livet som båtägare kan te sig, lite kort info om oss samt länkar till andra intressanta sidor. Motivet till att göra denna sida och exponera sig själv är att man själv med intresse läser vad andra gjort - det blir således ett sätt att betala tillbaks.

Hoppas du får en trevlig läsning med inspiration till idéer.

Hälsar
Stormfågel

Senaste seglatsen

30/10-2/11 Allhelgonasegling

Fortfarande 10-12C i vattnet så med relativt lite extra värme blir det varmt och torrt i båten. En stilla läns till Marstrand på fredag kväll där el fanns att tillgå. Dock var biljettautomaterna stängda så koden till toaletterna förblev obekant. Dimma under morgonen. Promenad runt ön.

 

Höstens färger kan vara väl så vackra.

17/10 Säsongen börjar

Liten solosegling runt i mellan holmarna kring Marstrand. Bojarna vi Högö var lediga så middagen intogs i stilla och fridfull miljö.

Bojförtöjing när den är som bäst.

19-20/9 Helgsegling till Käringön

Ett naturligt mål på ensommaren då vattnet fortfarande håller badtemperatur. Relativt mycket båtar trots att det börjar bli sent på året.

6-7/9 24 timmars

En fantastisk fin segling i svaga vindar. Tricket var att komma i mål innan vinden helt dog ut. Rekord i antalet brutna seglingar med e Högsommarvärme och grillkväll på Dyrön avslutade seglingen.

11-15/8 Extra semestervecka i Bohuslän

Rekommenderas att segla i Bohuslän efter turistsäsong. ledigt i hamnarna och servicen ännu tillgänglig. Smögen och skaldjurstallrik med gott om hamnplats.

  

Grundsunds hamn med endast 3 gästande båtar.

3-17/7 Botanisering i Limfjorden

Bohuslän undveks i år och i stället utforskades Limfjorden. Färre båtar i hamnarna med undantag av Logstör och Hals. Västra sidan av Mors var den klart vackraste delen under seglatsen.

På tillresan gjordes ett stopp på ett båttätt Österby. Festival och allt. Under kvällen skulle sjökorten tas fram. Dom låg givetvis kvar hemma. Men allt löste sig på bästa sätt då vi träffade på systerbåten Bella med en uppsättning sjökort. Plotter i all ära men det är lite enklare med planeringen med ett papperskort. Och så är man inte beroende av ström....

Givetvis hade vi påtaglig motvind åt båda hållen då "transportsträckan" Ålborg - Logstör. Det gällde dock att ha kolla på loggen då det allteftersom samlades tång mot kölen vilket reducerade farten med ett par knop. Bara att snurra runt med en kort back och tången släppte.

Trots ett måttligt djupgående på ca 2 m kan en del hamnar vara lite grunda. På returen besöktes Nibe som ligger någon sjömil söder om farleden. Fjorden in mot Nibe skall vara mellan 2,5-3 m enligt sjökortet men med det lågvatten som förelåg enligt mätstickan i hamnen så "sög det i botten" i början av fjorden. Ekolodet visade då 1,8 m. Men vi kom in i hamnen och ut ur den. 

Stora areor men litet djup. Sista biten in till Nibe är en smal muddrad ränna som dock var djupare än en del ställen på fjorden.

Sammanfattningsvis en fantastisk sommar. Limfjorden är väl värt ett besök men ha tid för att ligga still så man kan anpassa vinden efter rännorna.


16-19/6 Monterat elektisk vinsch

Första ålderdomstecknet med lätt anfåddhet efter att ha rullat in seglen resulterade i inköp av en elektrisk 40 Lewmarvinsch som  fick ersätta den aktre "spinnackervinschen"  Blocket är en fantastik affär. En hel del mätande fick göras för att motorn skulle få exakt rätt vinkel i längsled. trots detta krävdes att motorn fick sänkas mer ca 5 cm. Detta gjordes genom att montera längre skruv med distanser både mellan vinsch och "monteringsplatta" och mellan elmotorn och monteringsplattan. Trots detta var det ett "himla pill" med att montera och dra åt skruvarna ovan vinschmotorn i toppen av sittbrunnssargen. 

Monteringsplattan ovan motorn. Avståndet platta motor längdes drygt 3 cm och platta upp mot undersida "sittbrunnssargen" drygt 2 cm.

Numera rullas genuan lätt in utan ansträngning. Även storen rullas in via vinschen då evighetslinan till storen är så låg att den når till denna aktre vinsch.

Mycket trång blir det. Lade mig på rygg i bänken och jobbade i blindo. OBS - viktigt att man är två så kamraten kan dra upp dig ur bänken efteråt! Gled ner fint akter om anarspelet som är monterat i bänken. Klarade med nöd och näppe att ta mig därifrån ensam.

30/5-1/6 24 timmars

Lika fint väder som vanligt. Dock blev det en lite sämre genomförd segling med stopp i stiljebälten norr om Läsö. Fick annars en trevlig segling där vi rundade Läsö. Vågade inte satsa på Anholt  utan kryssade oss västerut söder om Läsö i motström. Sådant suger på distansen men är trevligt. Saknade vindinstrumentet under natten då man emellanåt missar lite vindskiften i mörkret. Det blev 105 distans som omräknat blev 82.

Efter 24-timmarsseglingen åkte båten upp. Toppfarten i lätt vind var väl förklarligt inte den bästa. Även farten vid motorgång låg 1-2 knop lägre än normalt. 

24/5 12 timmars

Ännu en fullträff vad gäller väder. Sol och stabil västlig vind om 5-10 m/s som mojnade till 2 m/s sita timman. Men vi kom i mål med 3 minuters överdrag vilket gav ett avdrag på 0,6 sjömil. Totalt ca 74 sjömil som med avdrag och omräknat med SXK-tal 1,26 blev till 58,3 sjömil.

Intressant var att det ca 1-2 dm långa "skägget" strax under vattenlinjen i det närmaste var borta efter seglingen. Kanske det nya sättet att värna miljön - segla 12-timmars?

25-27/4 Helgtur till Käringön

Kunde inte bli bättre. Kvällssegling till Käringön med Lördag som liggedag.

En otroligt fin dag med ca 20 båtar i hamnen. Pettersons fick anstå denna helgen. Det var vackrare i båten.

16/4 Nya seglen iskurna

En sån skillnad!

Det blev albatrossegel med en 1/2 lattor i storen och en 130 % genua. Lite pill var det att få in hornen i likrännan men med lite bankande så plattade det till sig och seglen kunde hissas. Frestelsen var för stor för att inte ta en tur och testa. Över förväntan. Framför allt storen med en svag positiv akterrunda gav tryck i seglingen på bidevind. Mer fart och mindre krängning. Det märktes även då man skulle skota storen att det var mer tryck i seglet.

Svårt med översikt men ännu ser seglen fräscha ut efter 10 minuters seglats. Justering av spänningen i mastliket behövde göras omgående.

11-13/4 Solig men blåsig helg på Rörö

Sol utlovades på lördag med regn natten mot söndag för att sen klarna upp med en ökande vind från väst.

Endast tre båtar i hamnen. Tidvis lite frisk sydlig vin som sen vred över till väst och ökade till ca 15 m/s. Berget läade hyfsat.

 

27 - 28/3 Fågelskådarsegling med övernattning i Marstrand 

Högtryck med 15C i luften och ostligt svag vind. Kanonfin glidarseglats för att kika på fågellivet som tagit fart bland kobbart och skär.

Lilla sillesund passeras i lugnt tempo. Endast en annan segelbåt syntes till.

 

15/3 AIS monterat och bytt ankarkättingen

Satte in en transponder till slut. Stormfagel fick det bli då å saknas i engelska. Satsade på watchmate med WiFi för att trådlöst kunna se på telefonen eller paddan. Förhoppningen är att slippa dra kabel vid ett framtida plotterbyte. Ev krävs en extern gps då positionen blev lite skakig.

Ersatt den gamla ankarkättingen till stävankaret. Ett tappat ankare är tillräckligt. Den gångna sommaren var svajankring synonymt med rysk roulette. Orsaken till problemen var rostfria brickor som drattade ner i ankarboxen vid ett tidigare byte av ankarspelet. Dessa ihop med vanligt järn där galven tröttnat och saltvatten blev en fin miljö om man uppskattar korrosion.

 

 

Gott om plats i Marstrands hamn.

Obruten horisont med lätt nedsatt sikt, en lite mer tidstypisk vy för hösten.

"Utsikt" från lotsutkiken.

Inta alltid segelvind. Motorgång krävdes för att nå Käringön.

En fantastisk dg som i slutet av september gav badtemperatur mellan 16 - 18C.

Skaldjurstallrik på Smögen.

Vacker skymning i Gullholmens hamn som övergick i ett vackert blixtskådespel.

No time to talk...god slör i 8-9 knop.

Tankade diesel i Sillerslev. Hamnen var grund och vi fastnade mellan bryggorna. Flöt dock i hamnen så nocken fick duga. En lugn hamn med få båtar. Fantastisk grillning på kvällen med välordnad sittplatser och grillmöjligheter.

Säby bevistades på hemresan.

Mindre lyckad passage av Läsö Trindel. Tydligen hade allt gått väl för de tre norrmännen på båten enligt säker? källa på Öckeröbryggan.

Har givetvis lyckats dra sönder anhållet i Furlexen så den fick bindas ner mot däck då den annars ville vandra uppåt på förstaget. Som tur är är det enkelt att laga.

 

De lösa extra solpanelerna monterades permanent inför 24-timmars. Totalt 160 W. Håller kylskåpet stången ganska bra trots tveksam isoleringsstandard runt boxen.

Segeltrim för att hinna i mål. 3 Minuiters försening belv det på 12 timmars och 10 minuter på 24 timmars.

 

Enklast att lägga till med aktern när man är ensam. Backa till och låt motorn trycka aktern mot bryggan tills tamparna ligger fast. Sen spänner man upp förtampen som trätts i på lösen.

Inte en vindkåre på hela förmiddagen.

Vinden uteblev även Söndag förmiddag så det blev en lugn förmiddag. Sjöbrisen satte in efter frukost

Solen värme fint under lördagen och en promenad runt ön hanns med.

2 meter ut på genuan var lagom segel under söndagens hemsegling. Detta var nog sista gången som denna genuan användes. Nya revor har det blivit i underliket med uppenbar risk för att seglet sköras om det rullas ut fullt. Dom nya seglen låg stuvade i förpiken i avvaktan på godväder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Backade till mellan y-bommarna och valde en lite kraftigare bom då det vindade till lite grand på kvällen.

 

Lördagen var helt vindstillamed ett fantastisk väder. Väl så fint som på sommaren!