Tobins.se © 2007                    

Stormfågel
Bavaria 41H

 

 

Gjorda förbättringar 

Ny spis 2012

Efter en totalrenovering av spisen 2005 var det dax igen. Kärvande ventil, sönderrostade byglar, kassa brännare och en del rost här och där så blev det en ny spis. En ENO open sea passade precis. Ett par brickor som distans vid sidofästena var allt som behövdes. Sen höjde vi spisen så att det skulle gå att torka under spisen utan att lyfta upp spisen ur fästena. Blir därför tvugna att fräsa ur undersidan av locket så att hållarna skulle få plats. 

 

Som synes får vi fräsa bort ca 1 cm av luckan över spisen för kastrullhållarna men det finns 3 cm att at av...

 

GSM styrt 7-kanals reläbox monterad 2011 slängdes ut och ersattes med en Onteck 9020

Efter att ha haft kontaktproblem med ELNUs 7-kanalsrelä där det ibland inte tog emot mina sms och oftast vägrade bekräfta att den tagit emot ett sms slängde jag ut detta och ersatte den med Ontechs 9020 larm gsm styrning. Fungerar perfekt med både dubbla temperaturmätare till salongen och dolt mot skrovet som gör att man kan sätta på värme efter behag i båten. Kan bygga på upp till 7 st separata trådlösa reläerytterligare. 

Dubbla holdingtankar med landtömning på den aktre tanken

Vi har monterat två stycken holdingtankar - en för respektive toalett. Vi har två separata avfallspumpar för tömning. Dock är utloppet sammankopplat med tre olika avstängningsventiler. Pumpning kan ske ut från respektive tank eller mellan tankarna för att "trycka" loss eventuella stopp i utloppet av tankarna. Ett gott råd är att inköpa de något dyrare avfallspumparna som kan gå "torra". Vi har provat båda modellerna. Tydliga instruktioner till användarna av faciliteterna är att rekommendera. Hårsnoddar och hårband är inte bra för pumparna.

Den ena tanken är monterad under diskhoarna i främre skåpet och den andra tanken är monterad mellan akterskottet och akterspegeln. Båda har mallats och specialtillverkats för respektive plats.

      

Det enklaste montaget var den främre tanken som spändes fast mot några tvärslåar. Tanken är relativt symmetrisk men följer skrovets form för maximal storlek. Den aktre tanken begränsades i storlek av öppningen i aktre skottet. Det var det en hel del mallande för bästa passning. Tanken plastades fast på en uppbyggd ram.

Ett gott råd är att planera för enkelt byte av impellern i pumpen. De läcker alltid lite "vatten". Placera pumpen så att det går att få under ett uppsamlingskärl av något slag. En avstängningsventil i botten på tanken är en självklarhet.

Om man har god ekonomi är det inte dumt med en utvändig nivågivare. Vi har en gång överfyllt tankarna och fick efter det problem med luftningen till tankarna under en tid. Plockade isär luftningsslangarna med gemensam luftninganslutning i aktern och pumpade dessa "rena" med gummibåtspumpen. 

Ett smygande problem med Johnsson septitankspump med allt sämre tömningkapacitet trots impellerbyte visade sig vare att mycket större fel. Vatten hade kommit in till aluminiumdelarna i huset bakom impellern och sakta men säkert oxiderat och nypit fast kring axeln. Tills slut sprack hela pumpen. Installerade en 50 % dyrare Jabsco-pump. En helt annan kapacitet numera. Kan tom trycka luft igenom hela systemet.

En enkel åtgärd var att sätta på ett T-stycke mellan tanken och pumpen och dra upp en slang till en däcksgenomföring i aktern bredvid duschen. Främre toaletten som fortfarande endast kan tömmas i havet kommer nu företrädelsevis att användas vid lättare behov...... Om det fungerar bra med utbyggnaden av landtömningsstationer blir det en kompletterande insats för även den främre tanken.


Anchormatic ankarspel i akter 2005

Ett smidigt ankarspel med låg vikt fast med ett 19-kilos Bruce monterades i aktern. Fungerade ypperligt under de två första åren. Bra ankarfäste med 19-kilosankaret direkt fäst till anchorlinan. Sen kom problemen med elektroniken som inte ville fungera riktigt bra i den meningen att vid fällningen av ankaret släppte inte spelet. Släpper numera genom manuell frikoppling av spel.

Att ha ett band som ankarlina innebär att man måste vara försiktig så att nötning inte uppkommer. Det går fort om bandet ligger an och nöter mot en sten eller kant någonstans. Vi har bytt bandet en gång på 5 år. Solkänsligheten kan man lätt undanröja genom att kapa av de sista två metrarna vart 5e år.

Spelet monterades i sittbrunnsbänken tillsammans med ett extra batteri i direkt anslutning. Spelet är sammankopplat med startbatterikretsen.

        

Anchorlinan dras över ett invändigt monterat block i en ny "duschplatta" i aktern vidare intill spelet i sittbrunnsbänken.

Extra batterier 2010

När vi köpte båten var fanns det två 100A förbrukningsbatterier som var fästa med 4 st träskruv modell mindre ner i plastinredet. Skruvmejsel behövdes inte för demonetring. I samband med att ett batteri kortade bytte vi ut hela rasket till 3 st 110A förbrukningsbatterier och ett startbatteri i direkt anslutning.  Ett extra startbatteri placerades i bänken intill ankarspelet.

Batterierna fästes via spännband som drogs ner under ett antal tvärslåar i botten av bänken. Intill batterierna finns en startkabel som lätt kan användas för att koppla samman start och förbrukningsbatterierna.

          

Efter att batteribanken kokade bort efter åsknedslaget eller dog av ålderdom bytte vi till 3 nya 100Ah batteir och kopplade samtidigt in en batteritankmätare. Det hela var dock lite märkligt att det gick inte att kolla med en enkel effekttestare. Ingen självurladdning, inget spänningsfall vid vare sig hög kortslutande last eller med måttlig last. Dock störtdök spänningen efter ca 20 Ah uttag på två batterier. Att det gick lika fort att ladda batterierna igen är en klen tröst om man inte har tillgång till en lååååång kabel. Tyvärr har vi bytt en omgång batterier till efter dryga 3 år. Om dessa inte håller får vi fundera på varför. Totalt kan man väl tro att det blir 50-100 laddningscykler per år och vi är numera noggranna att inte gå ner under 50%. Så det verkar vara lite kort livslängd. Kanske något annan krux med laddningen som förstör? 


Vindruta 2007

Det bästa vi gjort! Öckerö Båtrutor gjorde ett förträffligt arbete. Den nya sprayhooden monterades ovanpå de nya rutorna. Gott lä och god sikt (för de personer som har "rätt" höjd över havet/kommentar från hustrun) föröver även i sittande ställning. Rekommenderas varmt.

          

Det var ett våldsamt "pill" att passa till en teak-bit som som hindrar vatten att strömma in runt fall och skot. Fungerar bra men här skulle det nog vara bättre med någon form av borstlist.

          

 

Sittbrunnsbord 2007

Ett innovativt grepp med "dämpare" som möjliggör uppfällning med ett handgrepp. Syftet är att slippa lösa delar. VHF-utehögtalaren monterades regnskyddat inne i bordet.

    

 


Mugghållare och plotterskyddsbåge 2007

Ett bra sätt att få någonstans att ställa kaffemuggen. Bågen blir ett bra grabbräcke i sittbrunnen. Plottern blir skonad från hårda tag.

          

 

Ny duschblandare¨på toalett 2010

Egentligen är väl benämningen dusch något överdriven. Men det blev helt ok efter det att vi monterat en schuntventil på varmvattnet och en riktig termostatblandare. Det fungerar mycket bra till en bråkdel av tidigare vattenförbrukning.

 

Solpanel 66 W + 2*40W 2009

Att kunna lämna båten utan landström under en vecka och komma åter till laddade batterier var ett önskemål. Vi har dock inte blivit oberoende av landström. Solpanelen ökar möjligtvis fristen till "landkontakt" med någon eller några dagar.

     

Först gjordes en ram med en mittstolpe till vilka varje panel fästes med gångjärn. På så sätt kan varje panel vinklas för bättre riktning åt solen. Sen monterades ramen på luckgaraget. Efter vintern är behovet av oljning av diverse teakdetaljer uppenbart.

Två lösa solpaneler köptes till som kan kopplas in och placeras valfritt på däck.

Nya inredningsdetaljer

         

Integrering av sophållare i träinredet. En extra bokhylla för båtpärmarna.

        

En liten kryddhylla av fyra träbitar och fyra stumpar kromade kopperrör som rörläggarn bistog med. Hålfräs, borrmaskin och sandpapper i lämplig kombination. 

Extra avstängningsventiler toaletter (undviker bakslag efter toalettbestyr)

Ett relativt bekant problem för många med "vatten" som rinner tillbaks till toaskålen och i värsta fall skvalpar över kanten vid segling. Detta löste vi med en extra avstängningsventil på slangen i direkt anslutning till toan. Har fungerat utmärkt och innebär att man kan hoppa över ett och annat byte av backgummiventilen i toaletten.

Extra kylvattenintag till motor (när blåmusslor växt inne i drevet) 2008

Att blåmusslor växer i storlek är väl bekant men att det skulle vara ett problem blev lite överraskande för oss. Problemen började (givetvis) på vår Norgeseglats. Kylvattnet satte igen emellanåt. Hela kylvattenkretsen inspekterades, vvx öppnades, avgaskröken rensades, men nej! Inget kylvatten ut. Luft pumpades genom sjövattenintaget på drevet med gummibåtspumpen. Då fungerade det....ett tag. När vi ökade varvtalet stoppade det igen. Dykning i hemmahamnen gav svaret - blåmusslor i drevet. Att rensa detta innebar att det blev bättre (man fick krossa musslorna med en skruvmejsel och peta ut skalen ett efter ett. Det blev bättre men inte bra. Man kommer inte åt hela vägen rakt igenom. Tydligen har det enligt initierade källor funnits ett rensmedel som tar bort allt. Det var väl därför det försvann ur marknaden. Vi har löst det med ett grena sjövattenslangen före sjövattenfiltret till en av ventilerna under handfatet. Man får dock inte använda motorn vid alltför kraftig krängning då man riskerar att bara suga luft.

Vid bälgbytet då vi delade drevet hittade vi en liten blåmussla på ca 1-2 cm som låg fritt och skvalpade omkring i utrymmet i drevet. Nu är den borta och allt fungerar normalt igen.

Diodlampor i salongsspotlights samt extra spotligts under skarndäck. 2011

Har provat ett antal olika lampinsatser och kan konstatera att kvaliten och ljusfärgen varierar. Dessutom tål de inte blixtnedslag. Köpte till slut varmvita från diodhuset. 

Under skarndäck monterades ett par 24 st dioder om 2W från Claes Ohlson för 99:-. Ganska trevlig ljus. 

Nödmotormontage för aktersnurra 2007

Att motorstopp inträffar då och då skall man i alla fall anta. Att segla in i hamn går ju men är det ingen vind och trångt fungerar det bättre med en snurra.

Har endast testat den under lugna förhållanden. Krävs att man straffar upp ställningen hårt så att inte snurran jobbar sig in under båten. Maxar 4 knop men stannar aldrig....Nedan visas den första idéskissen. Detta omsattes till ett ramverk i koppar. Koppar var betydligt billigare än rostfritt och mycket enkelt för en händig rörläggare att knöckla till.

  Skarpt foto kommer när nästa motorstopp inträffar.

 

Belysning kyl 2009

Vid nattsegling blir man ofta lite sugen på "nåt gott". Tyst smyger man ner och rotar i kylen. Kolsvart. Sort guld kan man bara drömma om att hitta. Vid besök på pappadagiset (Claes Olsson)  gavs svaret på problemet. En batteridriven diodspotlampa med rörelsevakt. Denna är nu monterad i kylen. Funderar på om det inte skulle vara bra att komplettera med dylika lampor på toaletten då detta svagare ljus kan vara att föredra nattetid.  Desutom har vi kompleterat med en led-lampa som lyse ner i kylen ovan luckan.

Extra belysning instrumentpanel

Liknande problem med att se infinner sig vid instrumenpanelen. För att slippa tända upp hela salongen nattetid har vi monterad en liten diodlampa som enbart lyser upp instrumentpanelen.

Mer teak i styrpedistalen 2009

Det blir mycket trevligare med lite mer trä i all plasthysteri. Som syns så krävs återkommande oljning för att behålla "glansen". En ny instrumentplatta och vinchhållare i teak har det fått bli. Den ena vinschhållaren inrymmer även VHF-uteluren.


         

Mobiltelefonhylla 2010

Ett ordningsproblem är nycklar, telefoner och plånböcker. Dessa tingestar har tidigare placerats både här och där. Stökigt och svårt att hitta plånboken till exempel vid hamnavgiftsseansen. En i vårt tycke perfekt lösning var en hylla på skottet i direkt anslutning till salongsluckan.

Ersatt 4-delad nedstigningslucka med ruffdörrar 2013

Gjorde en mall på öppningen och köpte 6mm akryl och spegellist av aluminium. Lite teak på utsidan lättar upp. Nu slipper man helt lösa delar att stuva undan.

            

Spegellisten av aluminum omsluter glaset helt så det går inte att bräcka sönder dörrarna

 

”Centraldammsugare” 2007

Då vi är flera delägare och turas om är det viktigt att vid skifte enkelt kunna städa. Därför monterades en fast dammsugare i båten med ett uttag för en flexslang som når ut till båtens alla skrymslen. Det vor väl en överdrift att säga att det är en fröjd att städa men detta underlättar. 

Stävstege monterad under pulpiten 2010

Ett efterlängtat tillskott i utrustningslistan. Inget löst att stuva undan utan den bara finns där. Två längsgående plattjärn klämmer fast stegen mot den ursprungliga fotplattan. Givetvis går den att fälla upp...

    

Strömsnåla lanternor 2010

Att byta ut dom gamla eltörstande lanternorna till strömsnåla LED från Biltema var ett lyft. Strömförbrukningen är försumbar. Även om stävlanternan inte är godkänd för båtar till mer än 12m så lyser den starkera än den gamla till en bråkdel av förbrukningen. Numera tänder man på lanternorna i tid. Enda nackdelen är att det reflekteras relativt mycket ljus från ankaret. Planerar att måla ankaret i matt svart färg mör att minska olägenheten. Tidigare lanterna var svår att urskilja om den var tänd över huvud taget. Undrar hur den blev godkänd?. Ute på öppet vatten kör vi fortfarande med en 25W topplanterna som kommer upp en bit från ytan och inte döljs av hög sjö.

               

Sidovindskydd

Ett visst vindskydd skapas men framför allt blir det mer avskilt både till havs och i hamn. Nackdelen är dock när sjöar drar in över skarndäck.


Byte av vattenbärande rör och Whale-kopplingar

I samband med en segling i lite kyligare väderlek uppkom ett ljud av rinnande vatten. En Whale-koppling hade spruckit. En träplugg snidades till och trycktes in i änden av röret. Efter detta har vi bytt samtliga rör till traditionella Pex-rör. Plast blir tydligen sprött med tiden. Ett lite pilligt jobb som tog sin tid men var väl värt besväret.

 

Ankarsegel

Svajankring i starkare vindar ger som bekant upphov till att båten seglar fram åter. Har tagit ett gammalt segel och testat effekten av att sätta det på dirken. Det blir bättre men pendlingen försvinner inte helt. En placering längre akterut skulle vara att föredra. Skall testa detta kommande sommar.

 

 

Byte av samtliga genomföringar

Vid torrsättningen under en vårvecka byttes samtliga bordsgenomföringar då dessa hade ca 15 år på nacken. Ett visst färgomslag på metallen kunde urskiljas.

Då svågern är rörläggare fanns alla specialverktyg med olika specialkrokigheter som gjorde att mam kunde komma åt alla genomföringar i de mest omöjliga positioner. 1 timmas arbetsinsats på 2 personer. 

 

Foldingpropeller 2011

Har man en gång erfarigt skillnaden mot en tvåbladig i dragkraft och mot en fast trebladig i motstånd vill man gärna ha en propeller med båda fördelarna. Men det kostar....

Till slut öppnades plånboken och vi har ny gått på en tvåbladig Variofold 17/13. Det blev betydligt bättre. Men kanske ett snäpp större. Varför toppvarva en motor?

 TV 2011

Att installera en TV tog emot. Men det kan komma till nytta regniga och blåsiga dagar. Köpte ett rea-paket på netonnet för 1800 spänn inklusive antenn och förstärkare. Effekten är ca 30 W vilket är ok med tanke

Placerade den chikanerande antennen under radarn mitt på masten. Om man har tur syns den inte då. Det är ju inte helt opportunt att medge att man tittar på TV då och då. 

 

Byte av bälg 2011

Först delade vi drevet från undersidan. Efter det att vi tömt olja förståss! Ett råd är att tillverka ett specialverktyg så att man kan komma åt bultarna. Det gick iofs bra med ett liten fast justerbart skaft till insexshylsan, men det var nog tur att de inte satt hårdare.

 

  

Sen lossade vi resten från ovan lyfte upp det delade drevet. Motorn fick skjuvas fram ca 10 cm. Det hade gått att ta upp drevet helt men då är man tvungen att ta ur axeln ur axeln eftersom vi inte kunde "luta" drevet akteröver då skottet då tog emot. Vi passade på att lämna in drevet för byte av tätning i växelhuset. Detta kan man iofs göra själv men....

Återmonteringen gjorde vi med helt drev och då utan axel, så att vi slapp att skruva ihop underdel och överdel på plats. Annars riskerar man att skada packningen eftersom det är trång och svårt att "träffa rätt med en gång".

Att lossa drevet tog ca 6 timmar. Mycket tid gick åt för att att man skulle "kolla vad vi skall lossa sen" eftersom det var första gången vi gjorde det. Att sätta ihop grejorna gick fortare men var egentligen mer tidskrävande.

Orm-projektet

Om man ligger ensam i hamnen gillar måsarna att knäcka musslor mot däcket. Man får ta alla musslorna ensam då. Bombning från hög höjd med musslor - one target. Sen finns det en och annan resting bird i riggen. Däcket blir lite skitigt. 

En orm bands fast som test. Sannolikt någon form av snok.........det har faktiskt blivit lite bättre. Fåglar vet inte vad plast är tydligen.

Gasolvarnare 2009

Vi har placerat en gasolvarnare strax ovanför durken så lågt som möjligt utan att vatten kan stänka upp när om det skulle komma in vatten under durken någon gång. Dessutom satte vi den i skydd inne under "sophållaren" så att vi inte av misstag kan sparka sönder gasolvarnaren.

 

 

 

 

Ett par distansbrickor på ömse sidor var allt som krävdes. Nackdelen är att det är svåråtkomligt för att torka rent vid sidan av spisen. Planerar att tillverka en Torksticka med kardborrefäste för en mirakeltrasa eller dylig magisk sak.

 

 

 

 

 

 

Tidigare kabeldragning underlättade bytet mot den nya GSM enheten. 2 st reläer styr ut både 12 volt och 220 volts för olika ändamål.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Havererad septitankspump. Det "sväller oxid" ur pumpen

Landtömningsanslutningen placerad invid duschen så att avspolning lätt kan ske.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett extra batteri har placerat omedelbart intill det inbyggda ankarspelet i bänken. Ankarspelet är lätt åtkomligt genom att lyfta på ett gångjärnsförsett lock.

 

 

 

 

Nu skall det gå att ha bättre koll. Det har fungerat över förväntan. Även om det inte är en exakt mätning så ger det tillräckligt med information för att spara på strömmen i tid....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bordet uppfällt. Dock kan man inte stödja sig på bordet då "nedfällningsfunktionen " då snabbt träder in.

 

 

 

 

 

 

 

 

Att sitta ner och duscha fungerar fint.

 

 

 

 

 

 

Fotogenlampan har farankrats i bordet med vanliga "gardinspiraler". Här måste erkännas att det var hustruns ide.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lite rörigt blir det under tiden man pillar med eldragning. Fick delvis demomtera taket i salongen för att dra kabel mellan de olika sidorna i båten. Men det var det värt. Mysfaktorn ökade betydligt.

 

 

 

 

Belysning från ovan samt en extra i kylem med rörelsevakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att malla noggrant underlättar vid montaget.

Den gamla 4-delade nestsigningsluckan

 

 

 

 

 

 

 

     

"Mycket strakt" ljus i de nya LED-lanternorna från Biltema. Dessa har fungerat till full belåtenhet.

Den gamla Hellan hade gjort sitt med både sprucket hölje och dåligt ljus. Mht strömförbrukningen så var det nog så att strömmen även rann ut genom sprickan i höljet......

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nya propellern monterad.

 

En ram runt TVn gör att den kan täckas in och skyddas mot stekos.

Vid ådyrkan viks TV ut och blir synlig från soffan.

 

 

 

 

 

Kamrater med svets är guld värda....nu var iofs denna inte helt rätt men nästa gång kan det förbättras.