Under sommaren 2009 drabbades vi av en direktträff av blixten i masttoppen. VHF-antennen försvann i ett gnistregn. Det som klarade sig var plottern, VHF-enheten och ekolodet. Resten av det elektriska fick skador på ett eller annat sätt.
Nedslaget splittrade antennen och böjde beslaget. Det har varit en hel del pyssel med att hitta alla felen. Exempelvis insåg vi inte att generatorn och laddningsfördelaren inte fungerade korrekt vilket gav upphov till att spänningen på startbatterikretsen var över 19V med knallgasbildning som följd. Som tur var upptäckte vi detta innan vi gick in i Göta Kanal med längre motorgångstider. Efter ett tag slutade generatorn fungera helt och hållet. Fortfarande ett halvår efter nedslaget finns lite elfel kvar. Har försökt att beställa delar till instrumentpanelen eller en helt ny sådan av Bavaria. Detta verkar vara ett större problem att ordna än själva elfelen.
Förintad antenn med söndertrasasd kabel innebär arbete på hög nivå.
Benen domnar efter ett tags sittande i stolen. Men radarn blev bytt till slut. Hittade en begagnad nästan oanvänd på blocket för 5000:-. Kabelbytet i masten var knöligt då kabeln fastnade och fick dras fram och åter. Till slut slapp den igenom Lite diskmedel gör ofta susen. Slapp dock att dra om kabeln i rufftaket.
Efter en del strul så kom ersättningspanelen efter ca 1 år. Givetvis var det inte bara plug and play…..Det blev till att kapa och dra om kabel för kabel. Det finns många orginalkablar och så finns det lika många extra ”anonyma” kablar som man får ringa in. Det tog ett antal timmar. Efter att till slut fått in den nya panelen så kan vi återigen se vad som är på och av, se hur mycket vatten vi har i tankarna och få samtliga detaljer avsäkrade med korrekta säkringar. Bästa av allt är väl att den svarta spruckna 220-anslutningen nu är fjärmad….
Ett nytt projekt har däremot fötts…..omdragning av elkablar.