Motor och bränslesystem

Bränsefilter

Det gamla CAV filtret var knöligt att byta och jag har haft dålig erfarenhet av att få detta lufttätt efter byte så det blev ett nytt Racor filter med den ombyggnadssats som finns. Det går nu bra att byta helt utan att lufta. Viktigt är att fylla hela behållaren innan den återmonteras

Dubbelt kylvattenintag

Att blåmusslor växer i storlek är väl bekant men att det skulle vara ett problem blev lite överraskande för oss. Problemen började (givetvis) på vår Norgeseglats. Kylvattnet satte igen emellanåt. Hela kylvattenkretsen inspekterades, vvx öppnades, avgaskröken rensades, men nej! Inget kylvatten ut. Luft pumpades genom sjövattenintaget på drevet med gummibåtspumpen. Då fungerade det….ett tag. När vi ökade varvtalet stoppade det igen. Dykning i hemmahamnen gav svaret – blåmusslor i drevet. Att rensa detta innebar att det blev bättre (man fick krossa musslorna med en skruvmejsel och peta ut skalen ett efter ett.  Det blev bättre men inte bra. Man kommer inte åt hela vägen rakt igenom. Tydligen har det enligt initierade källor funnits ett rensmedel som tar bort allt. Det var väl därför det försvann ur marknaden. Vi har löst det med ett grena sjövattenslangen före sjövattenfiltret till en av ventilerna under handfatet. Handfatet har vi kopplat ihop med duschlänsen så motorintaget går på ett separat intag. Detta hålls stängt under perioder då intaget i drevet fungerar. Man får dock inte använda motorn vid alltför kraftig krängning då man riskerar att bara suga luft.

 

Vid bälgbytet då vi delade drevet hittade vi en liten blåmussla på ca 1-2 cm som låg fritt och skvalpade omkring i utrymmet i drevet. Nu är den borta och allt fungerar normalt igen.

Nödmotormontage för aktersnurra

Att motorstopp inträffar då och då skall man i alla fall anta. Att segla in i hamn går ju men är det ingen vind och trångt fungerar det bättre med en snurra. Har endast testat den under lugna förhållanden. Krävs att man straffar upp ställningen hårt så att inte snurran jobbar sig in under båten. Maxar 4 knop men stannar aldrig….Nedan visas den första idéskissen. Detta omsattes till ett ramverk i koppar. Koppar var betydligt billigare än rostfritt och mycket enkelt för en händig rörläggare att knöckla till.

Skarpt foto kommer när nästa motorstopp inträffar.