Att äga en båt är ett livslångt projekt. Varje år upptäcker någon nya saker som kan förbättras. För tillfället finns följande önskemål om förbättringar.
Fryssäkra bottenventiler
Om det nu finns några sådana. Skall göra lite tester med de självdränerande ventilerna. Tanken är att vända dom ”upp och ner” och hälla på glykol från ovan. Ofta sjunker glykolen ner i botten vid ”dålig omröring” och skulle då även fylla kulan. Kombinerat detta med lite normal ”luftblåsning” vid stängning leder förhoppningsvis till ett fryssäkert utförande.
Nya roderlager
Har redan bytt roderlager för att få bort glappet men glapp finns kvar både kring hjärtstock och i säte.Det är lätt att byta roderlager. Glöm bara inte att få tillräcklig höjd över marken för rodret så det kan sänkas ner helt och hållet. Mät avståndet mellan durk och skorv invid hjärtstocken. Detta är vad som krävs.
Trebladig foldingpropeller
Har man en gång erfarigt skillnaden mot en tvåbladig i dragkraft och mot en fast trebladig i motstånd vill man gärna ha en propeller med båda fördelarna. Men det kostar….
Roderrenovering?
Fukt i rodret kan man ju leva med tills man skall ta upp båten och munusgrader uppkommer kring rodret…. Kanske behövs det en totalrenovering inom sin tid. Jag har haft vatten i rodren i alla de tidigare båtarna jag haft. Lite plastpest finns det även i rodret men med en kniv och lite plast fixas en blåsa lätt.
Flygande förstag för stomfock
Att rulla in genuan ger ett bukigt försegel med dåliga kryssegenskaper i lite hårdare vind. Vi har en stormfock som sätts runt den inrullade genuan som vi kryssat med i 20 m/s och som fungerar bra. Det gäller bara att få upp stormfocken. Blåser det för mycket glider inte focken över skoten på den inrullade genuan. Ett flygande förstag i akterkant på ankarboxen skulle lösa dessa problem.