En skitsida med tankar om avfall och hur vi löst detta
Toalettproblemet
Tillbakarinning efter pumpning pga av kristallbildning i backventilen har dom flesta stött på. Vi bytte backventilen varje år men efter 2-3 månader backade vattnet upp i skålen.
Tröttnade på problemet och satte helt enkelt in en avstängninsventil på utloppsslangen. Nu har vi inget problem längre och vi har inte bytt backventil på flera år.
EL-Toalett
Efter ett par stopp pga av snålspolning (aningen liten holdingtank) beslutades om en eltoalett som mal sönder papper direkt och ger ett enklare handhavande för gäster ombord. Det blev en Saniflo med flexibel funktion pumpning/tömning.
Den gamla revs ut och elen matades ner genom modulen. Bultarna försågs med större brickor. Men sen var det utrymmet bakom toan som var för snålt. Vi var tvungna att vända toaletten bak och fram då utloppet annars skulle ta i innermodulen.
Vi passade även på att montera en svanhals på inloppet. Elförsörjningen togs via duschlänspumpen. sannolikheten för att man både använder toaletten och duschlänsen samtidigt är nog liten.
Lite extra slangdragning blev det och inte världens mest stilfulla installation. Men man skiter kanske i det på toaletten.
Holdintankar
Då vi har två toaletter stod valet mellan en central tank eller två separata. Det var mest av utrymmesskäl som valet föll på två tankar. En i utrymmet bakom aktre skottet mot akterspegeln och en under köksbänken. Tankarna tillverkades i rostfritt efter mallar då inget var symetriskt. Volymen begränsades av måtten på luckorna in till respektive utrymme.
Det var en tillång med rostfrittsvetskunnig kamrat! Sen är rärlggarkompetens en också det ett plus.Det blev därigenom två separatasytem som fungerade oberoende av varandra.
Det enklaste montaget var den främre tanken som spändes fast mot några tvärslåar. Tanken är relativt symmetrisk men följer skrovets form för maximal storlek.
Den aktre tanken begränsades i storlek av öppningen i aktre skottet. Det var det en hel del mallande för bästa passning. Tanken plastades fast mot skrovet på en uppbyggd ram.
Pumpar
Vi har två separata avfallspumpar för tömning av respektive tank. Dock är utloppet sammankopplat med tre olika avstängningsventiler. Pumpning kan ske ut från respektive tank eller mellan tankarna för att ”trycka” loss eventuella stopp i utloppet av tankarna. Ett gott råd är att inköpa de något dyrare avfallspumparna som kan gå ”torra”. Vi har provat båda modellerna. Tydliga instruktioner till användarna av faciliteterna är att rekommendera. Hårsnoddar och hårband är inte bra för pumparna.
Ett smygande problem med Johnsson septitankspump med allt sämre tömningkapacitet trots impellerbyte visade sig vare att mycket större fel. Vatten hade kommit in till aluminiumdelarna i huset bakom impellern och sakta men säkert oxiderat och nypit fast kring axeln. Tills slut sprack hela pumpen. Installerade en 50 % dyrare Jabsco-pump. En helt annan kapacitet numera. Kan tom trycka luft igenom hela systemet
Ett gott råd är att planera för enkelt byte av impellern i pumpen. De läcker alltid lite ”vatten”. Placera pumpen så att det går att få under ett uppsamlingskärl av något slag. En avstängningsventil i botten på tanken är en självklarhet.
På främre tanken blev det mycket trångt för pumpen. Går inte ens att få in ett extra T-stycke.
Landtömning
Vi gjorde den enklaste lösningen och satte in ett T-stycke mellan tank och pump. Utloppet placerades på akterspegeln i direkt anslutning till duschen. Fungerar alldelses utmärkt med det tekniska men hur logistiken i denna fråga kommer att fungera är en helt annan sak?
Främre tanken har kopplats samman med den
aktre via en sammankoppling mellan inloppsslang till aktertank och evakueringsslangen från både aktre och förlig tank. Nu går det både att pumpa över från främre till akter och att cirkulera innehållet i aktre tanken och mala sönder detta.
Det senare minimerar risken för att utloppet skall täppa igen om man inte tömmer på ett par dagar. Detta har hänt och jag har då fått trycka bakvägen via förliga pumpen så att pluggen lossnat. Inte helt smärtfritt var det……
Nivåmätare
Om man har god ekonomi är det inte dumt med en utvändig nivågivare. Vi har en gång överfyllt tankarna och fick efter det problem med luftningen till tankarna under en tid. Plockade isär luftningsslangarna med gemensam luftninganslutning i aktern och pumpade dessa ”rena” med gummibåtspumpen.
Köpte nivåmätare till aktre tanken. Utanpåliggande givare från Gobius. Lätt att montera speciellt som man kan beställa en lagom lång kabel från box till panel. Montaget gjordes på ca 1 timma.