Stormfågel Bavaria 41 H
Tobins.se © 2007
En liten videosekvens från 12 vinter 2014
24-timmars våren 2011 En 24-timmars i lättvind och sol
Starten fick skjutas upp en timma då bilen dog i färjkön ut till Öckerö. Som tur var kom en av gastarna med bogserlina så det var bara att koppla på och åka med. Men vinden var fint NV-ig upp till 8 m/s. Tanken var att runda Läsö. Söderut till mot Kobbersgrund i avtagande vindar. Stilla och lugnt.
Vinden dör och strömmen sätter in mot öst. Det är med stort besvär som vi rundar Kobbersgrunds ostboj i den dryga 1 knop starka strömmen. Det blir helt omöjligt att sträcka mot väst söder om Läsö. Retur norrut. mpt Läsö NV-flak
De går inte fort....men det blir en otroligt vacker morgon. Sen rundar vi flaket och sydvinden kommer och räddar några extra distans. Det blev precis en 0,5 distansminuter längre än 12-timmarsseglingen helgen innan.
12-timmars våren 2011 En riktig fin 12-timmars...trots prognosen om regn
Kulingvarning med västliga vindar vridande till syd följt av regn. Tillfälligt måttliga vindar under förmiddagen. Jo så blev det. Västan låg på fint så planen var söderut tills vridet mot syd kommer. Vridet kom vid Klåback, eller rättare sagt 30 minuter för tidigt. Det blev lite "sega av" får att nå upp och runda ön. Desutom var det strömt och skvalpigt så det var svårseglat. Men sen kom belöningen och vi fick en fin slör i retur till Öckerö. Det var först efter några timmar som sjön gick upp men det kunde man ju stå ut med.
Förmiddagen bjöd på frisk västan mellan 8-13 m/s med strålande sol. Vi sträckte väl upp till Kungen WP 32.
12-15 m/s i häcken med risk för regn....men regnet släppte först in över land.
Totalt hann vi med 74,6 sjömil trots att vi bromsade in kraftigt i lä av "södra skärgårn". Det hade varit bättre att gena ut till Trubaduren efter Valö norr om Kungsö. Vi hade gott och väl sprängt 80 vallen då...man lär så länge man lever.
Effekten av bottenrengöringen var svår att utvärdera då det mesta hade rört sig i de rådande vindarna.
Nu skall planeringen inför den kommande helgens 24-timmars påbörjas. Prognosen talar om svagare vindar och sol....men vi har inte sett det än.
Loggbok Stormfågel 24-timmars hösten 2007
18 00. Lugn start i all ensamhet vid Rossbådan (20). Gulaschsoppa intas på väg ut till Vinga angöring(6). DMI spår nordliga vindar vridande mot no till ost och därefter tilltagande sydliga vindar. Enligt vår inhyrde navigatörsexpert är taktiken enkel - Hirsholm sen till Skagen på en NO. Sen åker vi hem på sydvinden. DVS bara att åka med. Vindhålen kommer ju också att vara på svenska sidan.
Tänder lanternor kl 21. Fantastisk segling i fullmåne. Resan går som planerat. Vår inhyrde navigatörsexpert höjs till skyarna. ”Rundar” Hirsholm (104) kl 00: 00 i avtagande nordlig vind. Det är nu som NO-vinden skall komma???? Prövar en stund ner mot Nordre Rönner men gör bara 2 knop i motströmmen så det blir Skagen i stället. Nordosten och osten skall ju komma...
Vinden vrider mot nv! Så efter en del kryssande kommer vi att sträcka mot Skagen fast på fel bog! Experten har nu gått och lagt sig och tar inte längre ansvar för vindskiftena. Vinden avtar och avtar och avtar. Rundningspunkten (101) utanför Skagens hamn nås med ett nödrop kl 04:44. 10 minuter senare hade det inte funnits vind nog att nå punkten i den nordgående strömmen. Vi driver vidare ut mot Grenen och i den fantastiska gryningen äts frukost. Experten vaknar åter till liv och kommer upp med helt nya strategier. ”Vi skall inte segla på vinden utan vi skall i stället åka på strömmen”. Vi skall bara ta oss norr om grenen så åker vi hem på den jutska strömmen. Släcker lanternor kl 0600 samtidigt som laddning görs av batterier i 30 minuter
Strömmen nås och farten ökar med 400 %. Efter några timmar kommer sydvinden. Tilltron till experten återhämtar sig och nu börjar vi prata om att segla på vinden igen. Vi får till och med reva. Når Pölsan (4) kl 12:45 i en underbar solig segling i en öppen bog. Kan inte vara bättre. Experten ägnar nu mycket tid åt kakätande. Han är även expert på bakning av äpplekaka. Han påstår att äpplena är lokalt producerade (en viss misstanke om äpplepallning sprider sig i besättningen).Fortsätter in mellan Hyppeln och Rörö och möter vår första 24-timmarsseglare i sundet. Måvholmen (18) kl 13:40 rundas och vi seglar vidare mot Björlanda kile(14) som rundas 14:25.
Stämningen är nu mycket god. Experten har nu åter vårt fulla förtroende och efter äpplekaksätande har även kvalitéer inom segeltrimning framskymtat. Med viss diskretion ges vissa kommentarer om trim som innebär att fysiskt ansträngande aktiviteter måste företas. Detta har tidigare alltid nogsamt undvikits eftersom seglingen i mångt och mycket är en social aktivitet?! En i övrigt odramatisk resa till Sillesund (16) som rundas i 2 knops medström kl 15:30.
Genar mellan öarna norr om Sillesund ut mot Hätteberget. Strömmen är stark och seglingen är knepig. Men till slut nås Hättebärget (2) kl 16:40. Länsar in mot målgäng vid Åstol (3) kl 17:30.
Genuan rullas in samtidigt som vi passerar en herrelös båt på sv sidan av åstol. Vi stryker storen och går tillbaks tajt akter om L28an. Ingen person syns vare sig i sittbrunn eller ruff. Ett försök görs att borda men avbryts då rullar en del och viss risk finns för personskador vid ett sådant försök. Vi larmar SR via VHF samtidigt som L28an ränner upp på Åstols klippor. En man dyker upp ur ruffen men agerar ologiskt. Folk stöter till från land med långa störar och "petar" båten runt klipporna. Till slut lyckas andra 24-timmarsdeltagare som redan angjort hamnen att från land hoppa i båten och ta en sjunkande L28 in till hamn. En något mer dramatisk upplösning av seglingen än vad som är brukligt.
27/11 12-TIMMARS
Start kl 0730.
-7C NO 10 m/s. Halv stor och 3/4 genua. Prognosen pekar på stadig NO tilll ONO tom något ökande. Bekväm segling planeras, mycket kläder livlinor.....Inga andra segelbåtar i sikte. Planen är norrut i 5 timmar därefter retur söderut. Syftet är att se ett vackert Bohuslän i vinterskrud. Gästgasten Fritiof P har ett dolt ess i rocken; Skidglasögon - han triumfar allas klädselval.
Gryningen blir vacker med ett annorlunda ljus med snöklädda öar. Till slut kommer solen och värmen stiger. På sina ställen steg sjöröken som slingrande älvor. Vinden ligger stadigt på ONO med relativt bra drag i gatten mellan öarna. Vid småstänk bygger isen på mantåg och segel. Det rasslar till ganska bra när isen släpper vid slagen.
Att gå upp på däck kan bara göras med livlina! Sikten genom vindrutan blir glansartad. Det blir ca 1 cm isbark över hela däcket. Turligt nog är vattnet så pass varmt att större sjöar emellanåt smäter av isen. Småstänket bygger mer. Efter passagen av Marstrandsfjorden med vindbyar på upp emot 15 m/s visar sig Bohuslän från sin bästa sida.
Att flytta skotpunkterna blev svårt frampå dagen. Någon högre kvalitet på segeltrimmet blev det inte.
Vindarna var svaga i lä av Orust. Ett par distans längre norrut snöade det kraftigt. Järnskär rundades och pyttipannan sattes på spisen. Detta är ett obligatorium.
Returen söderut mot Rörö blev en behaglig slör i vacker solnedgång. Rörö angjordes och el fanns att tillgå...Tack till hamnvärden! Som tur var fanns det en del platser kvar i hamnen. En båt med vinschproblem hade angjort hamnen tidigare under dagen och förberett grillarna och glöggen. Vi var totalt 4 båtar på Rörö med 14 personer som under kvällen klämde ihop sig i salongen på Tootiki. Erfarenheter om kläder och frusna skot utbyttes. En del skrönor drogs sannolikt också.
Söndagen bjöd på något mildare väder med lätt yrsnö. Hemseglingen blev odramatisk.
Det jobbigaste var att packa ur båten då det fortfarande var mycket isigt på däck. Bilden gör inte problemet rättvisa....
Slutsats. Vintersegling är något som man inte bör missa.
12-timmars våren 2010
En otroligt vacker dag med sol och västliga vindar mellan 5-14 m/s. En fin kustsegling till Måseskär med en inomskärsretur till Öckerö. Totalt 79,5 M på 12h 55 min.
24-timmars våren 2010
Ett vackert vindstilla dygn. Lite vind i starten och sen dog fläkten. Det var lite nervöst att i mörkret driva omkring mellan bränningarna NO om Tistlarna in mot Kungsö. Lite vind i slutet innan målgången på Läsö. Så lite seglat blev det. Fast det blev kortare än 12-timmarsseglatsen 75 M.... Ser redan fram emot höstens 24-timmarssegling!
24-timmars hösten 2010
Jaha...ännu massa vindhål i vår väg. Det blev inte mer än 88 M vid höstens segling. Om man lägger samman vårens och vinterrns 12-timmars så seglade vi på dessa två seglingar 161 M medan vi på vårens och höstens 24-timmars seglade 163 M. Det får nog till lite nya strategier. Under 100 M är lite klent.
Dock var natten fantastisk med en stjärnklar himmel. Speciellt var även de gäng (4-5st) tumlare som under natten följde oss kloss intill aktern och var synliga i lanternans sken - häftigt!
Soluppgång efter en klar natt.
Rundningspunkt 35 Måseksärs västra udde rundas strax efteråt.
Ostlig vind ger vackert vindlä. 50-100 sälar syntes på Svartskär söder om Måseskär.
2011
Fokusering.......
Trångt i hamnen på Läsö, men det får alltid plats en båt till.
En buffe på Lyngfelts Krog där även andra färdigheter än segling framskymtade. Några uppskattade "sjömansvisor drogs av" till allmän uppskattning!
En inte alltför ovanlig syn . Tumlare som leker kring och under båten under nästan en halvtimma.
Planering kvällen innan med färska prognoser.
Tidig start kkl 0600.
Valö WP 28 "rundas" vilket blev den sista stilla stunden före segling i fritt vatten.
Klåback WP 44 rundas i en desperat kamp med motvrid och strömsättning. Efterklokt sagt är att man alltid skall ligga upp en bit över för att kunna hantera dylika motvrid
Lilleland stod kvar på sin plats.
Kocken i full färd med att brassa käk efter genomförd segling. Sanningsenligt så blev det ingen lagad mat under den något ostabila segelturen. Frukt i form av Marabou Helnöt stöttade blodsockret och sen var det kaffe, öl (numera lättöl) och kockens specialmackor som utgjorde matsedeln för dagen.
Den 27 November 2010 är det det dags för 12-timmars!
Planeringen har börjat. Hittills har 4 båtar anmält sig. Fler kanske är på gång...det blev 7 båtar.
Två båtar kom inte ur hamnen i Skärhamn pga av alltför tjock is.
Lite bistert men rätt klädsel löser allt..
Test av lanternor kvällen före start. Det blir väl så mörkt på vinterns 12-timmars som på de ordinarie 24-timmarsseglingarna
Fritiof med sina skidglasögon....
Vila utan sress....absolut lugn utan att svettas!
I Mollösund var vinden obefintlig..
Grillning när den är som bäst?
Att det kan vara svårt att få den löpande riggen att fungera är uppenbart då man såg Lilla Annas rigg. (Foto Fritiof P)
Vår segling den 1 advent....
Resultatlsitan finns på www.24-timmars.nu/vastkustkretsen